جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | به سایت کارپردازی خوش آمدید | راهنمای سایت

گروه بندی مشاغل

پرداخت آنلاین

 

 

دعوت به همکاری

سایت کارپردازی در نظر دارد جهت بخش مشاوره رایگان خود از تجربیات کارشناسان و مدیران فروش شرکتها و فروشگاه های مرتبط با دسته بندی مشاغل سایت بهره مند شود .

لذا دوستانی که تمایل دارند با سایت همکاری نمایند لطفا مشخصات خود را با موضوع مشاوره رایگان از طریق تماس با ما اعلام تا نسبت به ارسال شرایط همکاری از سوی سایت اقدام گردد .

معرفی کتاب

آخرین کتابهای حوزه کسب و کار و مدیریت را در این صفحه مطالعه فرمائید

بازاریابی چیست؟


بازدید : ۱۳۸۲
نظر : ۱

امروزه صاحبنظران، بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته های بشر تعریف می کنند. به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته ترین صاحبنظر در این رشته، بازاریابی عبارت است از: ((فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله)) منشاً و رکن اساسی نظام بازاریابی، نیازها و خواسته های انسان است. بشر برای ادامه حیات خود به غذا، هوا، آب، لباس و پناهگاه نیاز دارد. علاوه بر اینها، او میل زیادی به آسایش، آموزش و خدمات دیگر دارد.
کد خبر : ۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ۰۵:۰۷

 

بازاریابی چیست؟

تعریفهای گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است، مانند گروهی از فعالیتهای تجاری وابسته؛ پدیده ای بازرگانی؛ فرایندیاقتصادی؛ فرایند مبادله یا انتقال مالکیت محصولات؛ فرایند تعدیل عرضه و تقاضا؛ و بسیاری معانی دیگر. هر کدام از این تعاریف بیان کنندهً گوشه ای از فعالیتهای بازاریابی است، ولی تعریف کامل آن و منطبق بر گرایش بازاریابی جدید نیست.

امروزه صاحبنظران، بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته های بشر تعریف می کنند. به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته ترین صاحبنظر در این رشته، بازاریابی عبارت است از: ((فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله)) منشاً و رکن اساسی نظام بازاریابی، نیازها و خواسته های انسان است. بشر برای ادامه حیات خود به غذا، هوا، آب، لباس و پناهگاه نیاز دارد. علاوه بر اینها، او میل زیادی به آسایش، آموزش و خدمات دیگر دارد. محصول زاییده نیازها و خواسته های بشر است؛ به عبارت دیگر محصول عبارت است از چیزی که قادر به ارضای یک خواسته باشد. نیاز بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در فرد است. این محرومیت آرامش آدمی را برهم می زندو در او شوقی برای برطرف کردن آن به وجود می آورد.  نیاز شخص را به حرکت وا می دارد و او را در یک حالت فعال قرار داده، به او جهت می دهد. شخص چیزهای خاصی را که ارضا کننده خواسته های اوست، خارج از وجود خویش تصور می کند. این چیزها محصولات نامیده می شوند. این محصولات به هر اندازه که خواسته های فرد را برآورده کنند دارای ارزشند.نکته مهم آن است که مفهوم محصول را تنها به اشیای فیزیکی محدود نسازیم.عامل اساسی در هر محصول،خدمتی است که ارائه می دهد و فوایدی است که دارد و برای خریدار ارزنده است. هر چیزی را که خدمتی ارائه دهد یا نیازی را برآورده سازد، می توان محصول قلمداد کرد که شامل افراد، مکانها، سازمانها ،خدمات و عقاید است. مصرف کنندگان از بین برنامه های تفریحی گوناگون، مناطق دیدنی مختلف، سازمانها، عقاید و مکتبهای متعدد، آن را که مناسب با خواسته ها و نیازهای خویش می بینند بر می گزینند. همهً اینها از نظر مصرف کننده ((محصول))  تلقی می شوند. خواسته در بازاریابی؛ شکل برآورده ساختن نیازهاست و تقاضا توانایی رفع خواسته است؛ برای مثال گرسنگی  نیاز به غذاست،ولی طرقی که انسان این نیاز را برطرف می کند متفاوت است.ممکن است افراد برای رفع گرسنگی، بنا به عادت فرهنگ، سلیقه و ذائقه خویش، غذاهای متعددی را انتخاب کنند. این غذاهای متنوع و و متعدد((خواسته)) آنان است .

موضوع مبادله به طور طبیعی به بازار منتهی می شود. تعریف بازار عبارت است از: ((محلی برای مبادلات بالقوه)) .گاهی مفهوم بازار، مبادله منابع یا داد و ستدهایی است که الزاماً با پول سروکار ندارند. تعریف و مفهوم بازار سرانجام ما را به مفهوم بازاریابی می رساند. بازاریابی به معنای((کار کردن با بازار)) است، یعنی تلاش در جهت از قوه به فعل در آوردن مبادلات برای ارضای نیازها و خواسته های بشر.امروزه مدیر علاوه بر درگیر بودن با عوامل و مشکلات درون سازمان، نگران دگرگونیهای عوامل برون سازمانی است ؛ به همین دلیل باید بازار خود را بیش از هر زمان دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا فرصتها و تهدیدها و روندها را بموقع شناسایی کند و بتواند با استفادهً بجا و بموقع از فرصتها و موقعیتها، خطرها را به حداقل برساند. بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسبترین بازار و بخشهایی که سازمان می توانددر آنجا به صورت مفیدتر و موًثرترحضور یابد و پاسخگوی نیازها و خواسته های مردم باشد. به عبارتی، بازاریابی تلاشی آگاهانه است برای تخصیص بهینه منابع و ایجاد نوعی تخصص در بازار. سازمانها باید بازار هدف خود را بیابند تا بتوانند نیازهای آن را بهتر شناسایی کرده، محصولات و خدمات متناسب با آنها را تهیه و تاًمین کنند.اساس حرکت بازاریابی جلوگیری از هدر رفتن منابع و امکانات گوناگون و یافتن مناسبترین جایگاه محصول یا شرکت در بازار است. بازاریابی یعنی بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسبترین بازارها .

مدیریت بازاریابی عبارت است از((تجزیه و تحلیل، طرح ریزی،اجرا و کنترل برنامه های تعیین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای موردنظر به منظور دستیابی به هدفهای سازمان)).تاًکیدمدیریت بازاریابی بیشتر بر تعیین محصولات سازمان بر مبنای نیازها و خواسته های بازار مورد نظر و نیز استفاده از قیمت گذاری، ارتباطات و توزیع موًثر جهت آگاهی دادن، ایجاد  محرک و ارائه خدمت به بازار است. مردم معمولاً مدیر بازاریابی راکسی می دانندکه وظیفهً اولیه او ایجاد تقاضا برای محصولات سازمان است . اما این یکی از انواع وظایفی است که مدیر بازاریابی بر عهده دارد . وظایف دیگر او منظم کردن سطح تقاضا و زمانبندی آن و ارائهً  مشخصات تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان است ؛ به عبارتی ساده ترمدیریت بازاریابی مدیریت تقاضاست. سازمان سطح مطلوبی از معاملات یا بازارها را در نظر می گیرد که در هر مقطعی از زمان ممکن است سطح تقاضای واقعی پایین تر یا بالاتر از این سطح مطلوب یا مساوی با آن باشد .

 

گردآورنده : شبیر غنجی


نظرات کاربران :


نرخ ارز

  • دلار آمريکا۲۶,۷۱۴
  • پوند انگليس۴۲,۶۹۳
  • فرانک سويس۲۷,۷۵۰
  • کرون سوئد۳,۶۱۳
  • کرون نروژ۳,۹۶۰
  • کرون دانمارک۴,۴۹۴
  • روپيه هند۴۳۵
  • درهم امارات م...۷,۲۷۴
  • دينار کويت۹۲,۴۳۶
  • یکصد ين ژاپن۲۳,۷۸۴
  • دلار هنگ کنگ۳,۴۴۵
  • ريال عمان۶۹,۴۲۳

وضعیت آب و هوا

در حال بارگزاری...
امروز : ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ ۲۱:۵۹

شهر :
وضعیت :
دمای کنونی : درجه
طلوع خورشید :
غروب خورشید :

خبرنامه

جهت دریافت بروزترین مطلالب سایت در خبرنامه سایت عضو شوید


مشاوره رایگان

با ما به رایگان در مورد خرید خود مشاوره کنید .

مشاوران سایت کارپردازی آمـاده ارائه بهترین راه کـارها برای رسیدن به مطلوب ترین نتایج می باشند .

با ما در تماس باشید